Mastodont träning

Igår cyklade jag iväg 17.30 hemma igen 21. Lång jogg från hallen till GIH, frostade av banorna med friktionen från våra gummisulor 20x200 snitt på 32, 7 (eller nåt liknande) 45vila, stillsam jogg tillbaka, STYRKA och sen stretch. Har aldrig mått bättre, utsliten var ordet. Senast jag använde det så var jag en tvärhand hög och hjälpte farfar i trädgården hemma i Åbytorp, så då förstår ni vikten i ordet. Idag är jag stel och har ont som vanligt i foten och hälsenor, försöker ignorera det för det mesta, men idag vankar jag fram likt en pingvin som skitit på sig. Men erfarenheten säger att de brukar ge med sig så smått efter 4-5 vankningar ToR köket.

Skolan ska förstatligas, coolt, eller? Jag fattar ingenting :oS FP vill att skolan ska lyda under staten, men C vill ha den kvar i kommunens styre och menar att det är ett måste för att skolan ska vara likvärdig i hela landet och drar parallelen till Polisen som är statlig men inte alls likvärdig.
Spelar det någon egentlig någon roll vem som skolan lyder under, det är väl fortfarande samma lärare som ska undervisa kidsen!? FP menar att kunskaps nivån har sjunkit de senaste 20åren och det verkar ju stämma, larmrapporterna haglar och är mer skrämmande än när TVpejlar gubben ringer på om man inte anmält TV innehav. Men är lösningen en statlig skola? Det som hela tiden händer är ju att lärarutbildningen förändras, eftersom att det är lärarnas fel. Så om de styrande är så övertygande att felet ligger där så borde de ha mer kyla i magen och låta några lärare hinna examineras med den "nya" lärarutbildningen, hinna få jobb och hinna förändra.

Eller så kan man bara satsa lite mer på skolan ekonomiskt, så att inte samhällsklyftorna bilr ett ännu större problem än vad det redan är i skolan (det lilla samhället) och öka lärartätheten. Jag har läst forskning som menar att just detta inte spelar någon roll med lärartäthet, men vem säger att en forskare alltid har rätt, att den är universial och resultatet statiskt, i den här frågan?

Mycket djup en tidsdags morgon. Förresten är det nån som har en lägenhet på ca 50-60kvm till å hyra ut eller köpa? Trött på vika på tårna i budgivningar. Pengar är inte allt... Men det ger ett mycket bättre läge i budgvningens djungellag. Survival of the fitest, eller ja richest (ni får ha överenseende med de utländska stavningen, jag ska inte bli engelsklärare, men kanske turisttyska ;o) ).

Kommentarer
Postat av: Brorsan

Vilket inlägg i samhällsdebatten!!!

Du får berätta hur jag ska jag tycka i den här frågan. Kan man rösta någonstans?

2009-10-22 @ 20:38:41
URL: http://lifeofsigge.blogspot.com
Postat av: This is m hood

Gör mig till president så fixar ja resten ;o)

2009-10-23 @ 10:05:46
URL: http://perkfumadastra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0