Startmilen

då så var de avklarat, den riktiga premiären på löarsäsongen óch visst gick det bra om än dock inte så väl som jag hoppats. Kuta runt 10km på 33.51 vilket är en bit under den bästa tiden jag har från tidigare år, från år då jag satt mitt PB 33.07... Så de finns lite att bygga vidare på.

Som sin vana trogen stck Jacob Olars iväg från start med Andreas Svensson tätt följande i hasorna. Jag öppnade mer vågat än på 2sjöar och låg fint placerad i en bra jagande klunga. Men ganska omg började vaderna kännas och vid varvning var de tokklubbor i låren. Tanken och förhoppning om att det var det sista varvet jag var på kom, men självfallet var det inte så. Akelegubben jag hängde i rygg på försvann och min löpning blev undermålig.
Fick en riktig svacka och den höll i sig fram tills det var runt 3,5km kvar och jag hörde Mickes stämma ljuda med påmanande ord. Försökte verkligen kriga på och ta ut steget men det kändes som det hjälpte föga för att komma ifatt täten, men jag hade fått 40m lucka bakåt iaf.
Men lagom när Statiol rundats för andra gången och slakmotan upp mot universitet började jag ana tassande steg bakom mig. Jag la upp taktiken för att behålla in 5e plats iaf. Gubben bakom får absolut inte gå om i uppförsbacken, klarar jag bara av backen grillar jag honom sen tänkte jag. Jag var ju först in i alla svängar och valde spår och när det plande ut tryckte jag till lite och kom å tänka på Mickes tips jag fått från förr "ska du rycka seriöst, tryck till då ordentligt" sagt och gjort jag ökade lite till och fick lucka som jag kunde hålla hela vägen in. Anderas som varit skuggan på Jakob segrade och sen kom två Akele löpare och Jakob, runt 30s senare kom jag i mål.

Jag är nöjd, men det finns mer att hämta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0